Tiedote: Liiga totesi KalPan Jonne Tammelan syyttömäksi

Sunnuntaina mediassa levisi laajamittaisesti virheellistä tietoa, jossa syytettiin KalPan pelaaja Jonne Tammelaa erittäin epäurheilijamaisesta teosta. Syyllistäminen tehtiin huonolaatuisen kuvamateriaalin pohjalta ja valitettavan usea taho halusi tuomita nuoren pelaajan ennen kuin vaivautui hankkimaan tapauksesta kunnon kuvamateriaalia.

Liiga hankki tapauksesta HD-tasoisen kuvamateriaalin sekä kuuli lisäksi vastustajan pelaajaa sekä vieressä seisonutta linjatuomaria. Päätös tapauksessa oli lopulta hyvin helppo tehdä - sylkemistä ei tapahtunut.

Tapaus osoitti kuinka nyky-yhteiskunnassa on usein kiire tuomita ihmisiä ennen kuin asiat selvitetään kunnolla. Tilanne oli kohtuuton 17-vuotiaalle nuorelle miehelle ja se varmasti asetti hänen oikeustajun koetukselle, kun hänet leimattiin syyttömänä syylliseksi teosta mitä hän ei tehnyt.

Toivomme seurana, että sellaiset mediat ja tahot jotka virheellisesti syyllistivät Jonne Tammelan, tekevät asiassa kunnollisen oikaisun, edesauttavat oikean tiedon levittämistä asiassa ja korjaavat näin virheensä.

Toni Saksman
KalPa Hockey Oy