KalPan katsojakyselyyn tuli yli 1500 vastausta, lue yhteenveto tästä!



KalPa toteutti laajan katsojakyselyn pitkäaikaisen yhteistyökumppaninsa Feelbackin kanssa alkuvuodesta 2016. Kyselyyn vastasi 1505 henkilöä ja jokainen vastaus on luettu läpi. Tässä koostetta suurimmista huomioista.
 
Eniten kyselyyn vastasivat 26-35-vuotiaat (27,2 % kaikista vastaajista) ja 36-45-vuotiaat (26,9 %). Sukupuolijakauma vastaajien kesken oli miehet 77 % ja naiset 23 %. Vastaajista suurin osa oli perheellisiä, joilla on yksi tai useampi lapsi.
 
KalPan otteluissa käytiin eniten 3-5 kertaa kaudessa (30 % vastaajista) ja suosituinta otteluseuraa on kaveri tai perhe. Mielenkiintoinen vertailukohta on vastaava KalPan katsojakysely keväältä 2012 (jossa vastaajamäärä oli 2000 vastaajaa). Tuolloin otteluissa käytiin eniten 6-10 kertaa kaudessa (31 %) ja suosituimpana otteluseurana oli suurempi kaveriporukka.
 

Miksi otteluissa ei käydä ja mikä saisi käymään ottelussa enemmän?

Päätös otteluun lähtemisestä tehdään nykyään yleisimmin 1-3 vuorokautta ennen ottelua (37 % vastaajista). Suurimmat syyt, jotka vaikuttavat siihen, että otteluun ei tulla olivat ajanpuute, ottelun ajankohta, ottelun katsominen televisiosta tai netistä tai henkilökohtainen taloudellinen tilanne. Nämä ovat kaikki syitä, joihin KalPa ei suoranaisesti voi vaikuttaa: toki lippujen monipuolisella hinnoittelulla voidaan jonkun verran lisätä kävijämääriä. Tuomme ensi kaudelle lippuvalikoimaamme yleisön toivoman lasten istumapaikkalipun, tästä kerromme enemmän keväällä.
 
Avoimissa kysymyksissä kysyimme mikä saisi tulemaan otteluun entistä useammin ja selvästi eniten toivottiin parempaa jäähallia nykyaikaisine palveluineen ja pysäköintitiloineen. Lisäksi vastaajat toivoivat räiskyvämpää joukkuetta ja pelityyliä, enemmän persoonaa ja tunnetta esiin kaukalossa ja sen ulkopuolella: lisää taklauksia, maaleja ja kotivoittoja. Jäähallin myyntipisteisiin toivottiin selkeämpiä opasteita ja organisoidumpaa toimintaa ja pankkikorttimaksumahdollisuutta kaikkiin pisteisiin.
 

Irtoliput ostetaan itse joko Ticketmaster Suomen myyntipisteestä tai KalPa Pro Shopista

Reilulla parillakymmenellä prosentilla vastaajista oli käytössään kausikortti, mutta lähes 80 % vastaajista oli irtolipun ostaneita. Irtoliput ostettiin pääsääntöisesti itse joko Ticketmaster Suomen myyntipisteistä tai netistä, tai KalPa Pro Shopista. Irtolipun ostajista 79 % kertoi ostavansa yleensä istumapaikkalipun.
 

Parannuksia toivotaan pysäköintiin sekä jäähallin yleisiin tiloihin ja toimivuuteen 

Otteluun tullaan ylivoimaisesti eniten omalla autolla 63 % tai kävellen 18 % ja jäähallin puutteelliset pysäköintitilat koettiinkin heikoimmaksi elementiksi ottelutapahtumassa. Vastaajien keskiarvo tässä asteikolla 1-5 (5 paras) oli pysäköinnin suhteen vain 2,45. Parhaimmat arvosanat ottelutapahtumassa saivat järjestyksenvalvonta (3,96), VIP-tilat (3,93), Ruusteri-maskotti (3,81) sekä KalPa Shop ja KalPa-tuotteet (3,8).


 
Eniten parannettavaa pysäköinnin lisäksi taas olisi jäähallin yleisissä tiloissa ja toimivuudessa (2,65), anniskelualueissa (2,8) sekä kioskituotteissa (3,15). Nämä ovat kaikki asioita, joita pyrimme parantamaan tulevassa jäähallin saneerauksessa, toki erilaisia uusia kioskituotteita tullaan testaamaan jo ensi kaudella nykykapasiteetin sallimissa puitteissa. Myyntipisteiden toimintaa tullaan selkeyttämään ja lisäämme myös maksupäätteiden ja kioskipisteiden opasteiden määrää hallilla.
 
Kun kysyimme millaisia palveluita/tuotteita toivottiin Data Group Areenalla olevan, vastaajat toivoivat eniten monipuolisempaa ruoka- ja juomavalikoimaa sekä mahdollisuutta katsoa ottelua anniskelualueella olutta juoden, nopeaa palvelua sekä enemmän WC-tiloja. Vastaajat toivoivat yleisön osallistamista enemmän ja yleisölle mahdollisuutta osallistua erätaukokilpailuun. Nämä toiveet otetaan huomioon tulevia ottelutapahtumia suunnitellessa ja aiomme kehittää entisestään mediakuution käyttöä.
 

KalPan menestyksellä on väliä, suosituin pelaaja Eero Kilpeläinen



Suurin osa vastaajista (66 %) toivoi KalPan sijoittuvan runkosarjassa 1-6 välille, jolloin se saisi suoran playoffs-paikan. Vastaajien suosikkipelaajien kolmen kärki erottui myös selvästi: Eero Kilpeläinen (27 %), Jonne Tammela (12 %) ja Mikael Ruohomaa (11 %).
 
Vastaajat saivat tiedon KalPan otteluista selkeästi eniten KalPan kotisivuilta, Liigan kotisivuilta, Facebookista, Savon Sanomista ja KalPan uutiskirjeestä. Kysyttäessä mihin sosiaalisen median kanaviin KalPan tulisi tehdä sisältöä kolmen kärki oli Facebook, YouTube ja Instagram.
 
Vastaajat toivoivat KalPan näkymistä enemmän Kuopiossa ja joukkueen aktiivista mukanaoloa erilaisissa tapahtumissa ja promoissa. Tulemme lisäämään KalPan näkyvyyttä kaupungilla budjetin sallimissa rajoissa ja yritämme saada myös yhteistyökumppaneiden avulla lisänäkyvyyttä. Koulukiertueet, ulkojäätapahtuma sekä korttelikiekko saivat erityisen paljon positiivista palautetta, mutta yhteistä Pelimiehen tapaista kokoontumispaikkaa kaipailtiin kommenteissa.
 

KalPassa kiinnostaa paikallisuus, historia, pelityyli sekä yhteisöllisyys



Vastaajia kiinnostaa KalPassa eniten paikallisuus ja savolaisuus ja se, että KalPa on kotikaupungin joukkue, jolla on pitkä historia. Myös pelityyli ja nuorten pelaajien kehittyminen ovat suurta yleisöä kiinnostavia asioita kuten yhteisöllisyys ja KalPa-perheeseen kuuluminen. Monella vastaajalla sykkii rinnassaan kilpisydän!
 
Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille, saimme äärimmäisen arvokasta tietoa toimintamme kehittämiseen. Vastausten valtava määrä osoitti sen, että KalPa koetaan tärkeäksi. Teemme kaikkemme, jotta KalPa ja sen ottelutapahtumat kiinnostavat jatkossa entistä enemmän.